banner top almaecet gumicukor
banner top almaecet gumicukor
hajvitamin

Ha magadra ismersz, akkor ideje, hogy szakember segítségét kérd.

Időről időre mindannyian elfáradunk, vágyunk az egyedüllétre és rettegünk a tömegtől. A legtöbben pedig idegesek lesznek a munkahelyi nagy bemutató vagy az első randevú előtt.

De ha intenzív stresszt élsz át prezentációk vagy beszédek miatt, szorongsz társaságban, tartasz az új emberekkel való találkozástól, vagy úgy érzed, mások megítélnek – olyan mértékben, hogy ez kihat mindennapi életedre – lehet, hogy szociális szorongásos zavarban szenvedsz.

Viszont nem olyan ijesztő, mint amilyennek hangzik, és nem kell, hogy megzavarja életedet. Nagyszerű módszerek vannak, hogy ez ne befolyásolja továbbra is negatívan életedet, vagy ne késztessen arra, hogy elkerüld a társadalmi helyzeteket. Olvass tovább, hogy mindent megtudj a szociális szorongásos zavarról és kezeléséről.

Mi a szociális szorongásos zavar?

“A szociális szorongás alapvetően a szociális helyzetektől való fóbia vagy egy olyan helyzettől való jelentős félelem vagy fokozott aggodalom, amikor valaki vizsgálgat” – magyarázza Jessi Gold M.D., MS. pszichiáter, a washingtoni St. Louis-i egyetem pszichiátriai tanszékének adjunktusa.

A betegek a következőt mondják: „Minden alkalommal, amikor belépek egy szobába, úgy érzem, hogy az emberek engem figyelnek és ítélkeznek. Gyakran hozzáteszik, hogy tudják, hogy ez nem igaz, de „paranoiásnak” érzik magukat” – mondja Dr. Gold.

James Shamlin, LCSW, egy pittsburgh-i székhelyű pszichoterapeuta egyetértve ezzel hozzáteszi, hogy a szociális szorongásos zavar legegyszerűbben úgy definiálható, mint „következetes és tartós félelem attól, hogy mások kritizálják” – legyen az kortárs, romantikus kapcsolat vagy hatalomban lévő személy.

A zavar “előrelátó szorongást” is okozhat, amikor valaki olyan eseményre gondol, ami a jövőben fog történni, mondja Shamlin. Azok, akik szociális szorongásos zavarban szenvednek, ha bekövetkezik az esemény, “erős félelemmel vagy szorongással viselik el, vagy ideális esetben aktívan próbálják elkerülni, hogy egyáltalán megtegyék” – teszi hozzá Dr. Gold.

Az elkerülés ezután olyan ördögi körré válhat, amely csak ront a szorongáson, mondja Terrie L. Means, pittsburgh-i pszichoterapeuta. “Olyan ez, mint az ijesztő, szőrös szörnyeteg az ágyad alatt, amelyre félsz ránézni, de gyakran megkérdezem, mi történik, ha megnézed?”

Milyen a szociális szorongásos zavar?

A legtöbbünk bizonyos mértékig megtapasztal szociális szorongást. Idegesek leszünk prezentációk vagy beszédek miatt, és kínosan érezhetjük magunkat egy nagy csoportban, ahol új emberek is vannak. De ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy szociális szorongástól szenvedsz.

Tehát hogyan lehet különbséget tenni a normál mértékű szorongás és a zavar között? “Mint minden mentális egészségi zavarnak, a szociális szorongásnak is olyan szorongást kell okoznia, amely megzavarja mindennapi életedet vagy életed valamely területét – társadalmilag, munkahelyeden vagy kapcsolataidban és legalább hat hónapig kell tartania ahhoz, hogy valódi zavarnak minősüljön ” – mondta Dr. Gold.

Dr. Gold hozzáteszi, hogy a szorongás mértéke általában “nagyon aránytalan”, és általában minden alkalommal előfordul, amikor ilyen helyzetbe kerülsz. Means szerint például a tünetek zavarhatják az olyan tevékenységeket, mint az ételrendelés, az áruk visszaküldése az üzletben vagy telefonálás.

Még azt is befolyásolhatja, hogy „tudsz-e enni vagy inni mások előtt, táblára írni, ha diák vagy, nyilvános mellékhelyiséget használni vagy nyilvánosan beszélni”. (A nyilvános beszéd a társadalmi szorongás első számú formája, mondja Means.)

A zavar másik jele Shamlin szerint az, hogy nagyon magadra koncentrálsz, gyakran túlgondolod a helyzeteket, és megpróbálod kitalálni, hogy tettél-e vagy mondtál-e valami “hülyeséget”. Means szerint árulkodó fizikai tünetek: “izzadás, elpirulás, remegés, heves szívverés, hányinger, koncentrációs nehézség, izomfeszülés, szapora beszéd vagy halk hang, valamint korlátozott szemkontaktus”.

Ha ezeket a tüneteket tapasztalod, akkor lehet, hogy szociális szorongásos zavarban szenvedsz. De az is fontos, hogy ne diagnosztizáld magad – ha ez a helyzet, kérj professzionális kezelést és tanácsot.

Mi okozza a szociális szorongást?

Mint sok mentális betegség, ez a zavar is jellemzően több tényező eredménye, de főként az agy kémiai összetételének vagy a genetikának tulajdonítható.

“Vannak vizsgálati bizonyítékok mindkettő létezésére ” – mondja Dr. Gold. De a “nevelés” a “természettel” együtt is működhet. Például kínos traumatikus szociális helyzetek, vagy amikor úgy érzed, kritizálnak szintén kiválthatják a szociális szorongásos zavar kialakulását, különösen, ha ez fiatalabb korban történik.”

„A szorongásos zavar átlagosan 13 éves korban kezdődik, bár még fiatalabb korban is elkezdődhet” -, magyarázza Means.

A Covid-19-zárlat miatt Means azt mondja, hogy a betegségben szenvedő betegek kezdetben megkönnyebbültek attól, hogy elkerülhették a nagy összejöveteleket és a társasági eseményeket. A társadalmi környezetbe való visszatérés azonban kiváltotta sokaknál a zavart, akik hajlamosak voltak rá. “A szociális szorongással küzdő emberek azt is tapasztalják, hogy önbecsülésüket vagy önbizalmukat negatívan befolyásolta” – mondja Means.

Milyen kezelések segíthetnek a szociális szorongásos zavaron?

Ha úgy gondolod, hogy szociális szorongásos zavarban szenvedsz, fontos, hogy segítséget kérj, hogy megtaláld a módját, hogyan kezeld a zavart, és megakadályozd, hogy hatással legyen életedre.

Shamlin szerint a zavar kezelésének legáltalánosabb módja a kognitív viselkedésterápia, amely “segíti az egyéneket abban, hogy felismerjék a társadalmi helyzetektől való félelmeiket, és segít gondolkodási mintáik megváltoztatásában”.

Noha ijesztő lehet, az expozíciós terápia egyben hatékony kezelési forma is, amely segíthet a betegeknek elválasztani a negatív kimeneteltől való félelmet a konkrét cselekvéstől, mondja James. Az egyik példa erre, amit Means pácienseinek mond, hogy létesítsenek szemkontaktust egy idegennel, hogy megállapítsák szemszínét. “Az expozíciós terápia célja, hogy segítse az embereket abban, hogy fokozatosan megtanulják, hogy a félelmetes negatív előfeltételezés nem okozza azt a negatív eredményt, amelyre számítanak” – mondja James.

Egy másik nagyon hatékony kezelési módszer a csoportterápia, mivel lehetővé teszi a betegek számára, hogy biztonságos helyen, csoportos környezetben kerülhessenek másokkal kapcsolatba. A betegek gyakran nevetségesnek tűnő feladatot kapnak, például csak apróval fizethetnek – és elviselik az ezzel járó szorongást. “Amikor valami egyszerű dolgot csinálsz, például köszönsz valakinek, akit nem ismersz, olyan egyszerűnek és unalmasnak tűnik” – mondja Dr. Gold.

Bizonyos körülmények között előnyös lehet a szociális szorongás kezelése terápiával és gyógyszeres kezeléssel is, mondja Dr. Gold. “A gyógyszeres kezelés feltétlenül hasznos lehet a mindennapi életben előforduló interakciókban” – teszi hozzá. – Nem terápia helyett, hanem kiegészítésként kell használni.

Forrás: instyle.com

nani almaecet gumicukor
banner top almaecet gumicukor
MUTATJUK, KATTINTS IDE >>>
Ez a webhely sütiket használ a funkcióinak biztosítása érdekében. A látogatáselemzést anonim adatokkal végezzük.